Stress? Wat nu ??

Hallo lieve lezers!

“Oh nee, daar komt de toetsweek en de stress” was het eerste wat in mijn opkwam toen ze weken geleden zeiden op school dat de tweede toetsweek weer in de buurt kwam en de datums vertelde. De precieze datum hoorde ik om precies te zijn 3 weken van te voren. (lekker op tijd ook).

AWSEDRFT.png

Gelukkig heb ik nu de toetsweek achter de rug, waarschijnlijk heb ik 1 onvoldoende.
Maar ik wou het in deze artikel hebben over hoe ik met mijn stress om ga voor & tijdens de toetsweek. Ik heb 5 tips op een rijtje gezet voor jullie!

Dit zijn ze:

1:  Planning

Kijk op tijd wanneer je de toetsweek hebt en maak op tijd een planning. Schrijf in de planning welke vak je wanneer hebt en probeer er alvast achter te komen wat je allemaal moet leren. Zoals ik heb een workshopplanner waar alles duidelijk op staat wat ik de volgende periode allemaal moet gaan leren voor de toetsweek.

2:  Pauzes

Ook ik ben er achter gekomen dat pauzes heel belangrijk zijn. Het verstandigste is om na een uurtje een half uur pauze te nemen. En dan ook echt een pauze, ga achter je bureau of achter je laptop weg. Ga bijvoorbeeld even naar buiten. En vooral even wat drinken en lekker je hoofd leeg maken.

3. Niet over leren!

Deze tip is ook echt wat voor mij. Want bij mijn vorige periode leerde ik zoveel dat ik tijdens de toets dingen door elkaar hield. Maar leer ook niet te weinig, want dat deed ik deze toetsweek. ( Niet echt handig, I know haha).

4. Goede nachtrust

Door stress kun je (on)bewust heel slecht slapen. Ik ben bijvoorbeeld heel vaak wakker geworden en het erge is nog, ik heb gedroomd over school. Niet goed dus! Leg een halfuurtje of uurtje van te voren je leerstof weg. Ga lekker een serie kijken of een boek lezen. Even dat je je hoofd leeg is en niet bezig is met school. Of spreek met vrienden af.

5. Overhoor jezelf

Laat je zelf overhoren, dit kun je doen door je klasgenoten, familie, vrienden of door je partner.
Laat ze veel vragen stellen. Vooral over het stof wat je eigenlijk helemaal niet zo goed begrijpt. Ik weet niet of het jou helpt, maar mij heeft dit echt goed geholpen. Zo kom je er precies achter wat je weet en wat  je nog beter moet gaan leren.

Hebben jullie nog tips over hoe jullie omgaan met toetsen?

6 gedachtes over “Stress? Wat nu ??

Geef een reactie

